Oedeemtherapie

Oedeem is een abnormale vochtophoping in een deel van het lichaam. Deze vochtophoping in het weefsel zorgt voor spanning of stuwing van de huid. Dit kan een pijnlijk, stijf of tintelend gevoel geven en het lichaamsdeel in omvang laat toenemen.

Er zijn verschillende vormen van oedeem (afhankelijk van de oorzaak)

Een van de vormen van oedeem is lymfoedeem. Lymfoedeem kan aangeboren zijn (primair lymfoedeem) of ontstaan als gevolg van een andere aandoening (secundaire lymfoedeem). Voorbeelden hiervan zijn lymfoedeem in een arm of borst na een operatie bij borstkanker, of oedeem in een been na een gynaecologische operatie.

Een ander veel voorkomende vorm van vochtophoping is veneus oedeem, wat meestal veroorzaakt wordt door vaatwandzwakte en voornamelijk voorkomt in de benen(spataderen).

Lipoedeem is een vorm van oedeem, waarbij er een ongelijke vetverdeling is. Vaak zijn hierbij de benen (soms armen) relatief veel dikker dan de rest van het lichaam. Deze vorm van oedeem kan gepaard gaan met lymfoedeem (lipolymfoedeem).

De behandeling kan bestaan uit:

•         Compressietherapie, zwachtelen. Dit is gericht op het laten afnemen van de zwelling;

•         Manuele lymfedrainage, een massagetechniek om lymfevocht af te voeren;

•         Oefentherapie, om de beweeglijkheid en vochtafvoer te bevorderen;

•         Lymftaping, om de afvoer van vocht te bevorderen;

•         Voorlichting en advies, om te werken aan zelfmanagement en het preventief bestrijden van het oedeem;

•         Bindweefseltechnieken, verhelpen van eventuele obstructies die de vochtafvoer belemmeren.

Oedeemtherapie